Wenst u een succesvol en visrijk 2014

Vistrip:                                                    Sunset Lake, Frankrijk

18-06-2011 t/m 25-06-2011

Op zaterdag 18 juni was het eindelijk zover. Rond 06:00 uur 's ochtends vertrokken naar Sunset Lake in Frankrijk een goede 350 km rijden. We gingen een week karpervissen met z'n vieren.

Na de nodige pitstops kwamen we rond 11:00 uur aan op Sunset Lake.

De zon scheen en het was aangenaam, er stond een stevig briesje. Na een rondje gelopen te hebben rond het meer en bekeken waar we gingen zitten zijn we begonnen met de stek opbouwen.

stek van Reinhart

stek van Patrick

stek van Mike en Dennis

Het water was glas helder, je kon overal de bodem zien. Was een mooi gezicht, dit had wel een nadeel, want doordat het water zo helder was, had het wier vrij spel om flink te groeien. Het water stond letterlijk vol met wier op een enkel klein plekje na die je moest zoeken tijdens het varen met de boot. Onder de bomen langs de kant ging het nog wel, maar je hebt op dit water een boot nodig uitgooien had weinig zin, want dan zat je 9 van de 10 keer vol in het wier.

overal op het water wier

obstakels langs de kanten

dikke bomen

Doordat er zoveel wier was, was het bijna niet mogelijk om je hengels normaal binnen te halen. Je had hier echt een boot bij nodig om je rig terug te krijgen.

met de boot je hengel ophalen

je zat muurvast in het wier

wier

De eerste dagen vingen Michael en Dennis wel wat vis, een paar karpers en een steur

steur

karper 23 pond

karper 22 pond

karper 25 pond

Naast Sunset ligt een fabriek waar we gelukkig geen last van hadden, het bleek een maisverwerkingsfabriek te zijn

de fabriek naast het water

Maar we kregen uiteindelijk beet, we hadden 5 liter maden meegenomen om te proberen  karper te vangen met de maggotclip. Reinhart maakte een rig voor een bollie met daar bovenop een maggotclip met maden en nepmaden. Hij kreeg er beet op en dit was het resultaat:

Een meerval van rond de 88 cm

Reinhart heeft toen meerdere keren op het wijd aanbeten gehad, vaak hingen ze er wel aan maar raakte ze kwijt in het wier.

Uiteindelijk was het mijn beurt om een vis te vangen, midden in de nacht een volle fluiter. Ik had m, ik viste langs de kant dus de vis nam gelijk een run langs een aantal takken, het is me uiteindelijk gelukt om de vis eruit te krijgen. De vis voelde erg sterk aan, ik hoopte op een flinke zware karper, maar helaas, niets was minder waar, ook een meerval.

Ook een meerval 133 cm, 29 pond

Op de 4e dag presteerde Micheal Tieman om overdag toen het bij iedereen stil was, een karper te vangen van formaat en van gewicht. Een mooie donkere spiegel van 42 pond.

42 pond

We hadden redelijk weer, de meeste middagen waren droog en zonnig

Uiteindelijk besloten we om te verhuizen naar een andere stek, dit omdat we geen beet kregen wat we ook probeerden. De nacht voordat we zouden verhuizen naar een andere stek kreeg Reinhart er een mooie karper aan.

een mooie donkere spiegel

24 pond karper

We zijn toen verhuisd naar een andere stek in de hoek, helaas is Sunset Lake niet echt een water waar je als koppel naast elkaar kan zitten. Er zijn maar 2 redelijk ruime stekken waar je met z'n tweeen kunt zitten. de rest zijn allemaal eenpersoons stekken. We zijn toch maar met zn tweeen op een eenpersoonsstek gaan zitten maar dan met minder hengels en allebei ruim aan de buitenkant, en de boot in het midden.

We deden er alles aan om een karper te vangen, lang zoeken naar de beste plekjes om je rig neer te leggen. En om aan te voeren met boillies.

de stekken met de waadpak bereiken

Het water op Sunset was glas helder, je kon overal de bodem zien, zelfs zo duidelijk dat je alles zag liggen. Als je gevoerd had dan zag je heel duidelijk je voer liggen, je kon zelfs je rig zien.

Zo helder was het water

het voer en je rig zag je duidelijk liggen

Dennis had gevoerd letterlijk voor de kant waar zijn hengels stonden, hij had gemerkt dat zijn boillies die hij gevoerd had minder waren geworden. hij heeft zijn rig letterlijk voor de kant gelegd en zijn complete rig verstopt onder het grind.

Het leverde hem die avond een mooie steur op:

steur van 19 pond

gevangen letterlijk onder de kant

Op onze nieuwe stek, waar we hoopten vis te vangen heeft Reinhart het geprobeert om wat te vangen op het wijd. Patrick is het gaan proberen langs de kanten en om de bocht te vissen.

2 hengels langs de kant en 1 hengel om de bocht

tegen de kant

rodpod helemaal omhoog om over

het wier te vissen

We dachten dat het op deze nieuwe stek los zou gaan, maar niets was minder waar we kregen 2 dagen en 2 nachten geen beet.

Onze laatste nacht kreeg Reinhart nog een run, uiteraard hoopten we op karper maar helaas zat er weer een meerval aan:

meerval

Dat was onze laatste nacht, we hadden daar bijna onmogelijk kunnen vissen zonder boot. Daarom waren we blij dat we onze eigen boot hadden meegenomen. Dennis en Micheal hadden de boot gebruikt die daar lag, maar die boot had vele gebreken zo was er duidelijk niet goed mee te varen, en zaten er geen riemen op om fatsoenlijk te roeien.

Onze boot:

Onmisbaar op dit water

We hebben wel gezond gegeten

Tijdens het opruimen van onze spullen, bleek bij het binnen draaien van mijn molen, uiteraard zat ik weer vast en moest er met de boot op uit. Maar er zat toch nog een visje aan, niet groot maar weer een meerval. Deze week was ik in ieder geval de meervalkoning:

de meervalkoning

We hebben qua aas van alles geprobeerd: Tijgernoten, Mais, Pinda's, Boillies, mini-Boillies, Pellets, Plastic aas, maden.

niets werkte echt goed. Ondanks dat we gelezen hadden dat tijgernoten hier op dit water het beste was.

we waren verbaasd

zwemmen was verboden

het water was wel lekker

we noemen hem nu Seabird

Volgend jaar zullen we weer voor een week naar Frankrijk gaan, en dan hopen we dat de vangsten beter zijn.